10
Feb
Patriotisk Selskab med i succesfuldt virksomhedsdøgn

28 timer, 18 kommende virksomhedsrådgivere og én virksomhed. Det er opskriften på et succesfuldt virksomhedsdøgn, hvor det ikke skorter på engagement, vovede løsningsforslag eller strategiske indspark.  Virksomhedsrådsgiver Per Kristensen (billedet) fra Patriotisk Selskab var med i virksomhedsdøgnet.

Den 28.-29. januar lagde Mobilhouse – Fredericia Skurvogne virksomhed til, da 18 kommende virksomhedsrådgivere fik prøvet deres teoretiske værktøjer af i praksis. Virksomhedsdøgnet blev brugt på interviews, analyse af materialet, udpegning af udviklingsmuligheder og udfordringer, formulering af strategiske indsatsområder og til sidst præsentation af resultaterne for virksomhedens ledelse. De kommende virksomhedsrådgivere gik op i arbejdet med liv og sjæl og knoklede til langt ud på natten. Og det vakte begejstring hos ledelsen i Mobilhouse, der havde åbnet dørene for de nysgerrige rådgiveres blikke. Gevinsten blev en masse nye ideer, ny inspiration til udvikling og en bekræftelse af, at Fredericia-virksomheden er på rette vej.

Per Kristensen (3)

Virksomhedsdøgnet er rådgivernes sandkasse. Virksomhedsdøgnet er den afsluttende del af uddannelsen Strategi og Forretningsudvikling. Målet med uddannelsen er, at de kommende virksomhedsrådgivere skal løfte deres rådgivning fra det taktiske og operationelle niveau til det strategiske og dermed være med til at skabe forandring for deres kunder. Virksomhedsdøgnet er en træning i det strategiske arbejde, hvor rådgiverne lærer at gå fra analyse til forandring og at præsentere resultaterne, så budskabet går klart igennem.

– Virksomhedsdøgnet er en sandkasse, hvor rådgiverne prøver det af, som de ikke tør i den daglige rådgivning, hvor der er noget på spil, forklarer Jette Nissen, der er udviklingskonsulent ved Videncentret for Landbrug, som tilrettelægger uddannelsen i samarbejde med konsulenthuset Hildebrandt & Brandi. Hun forklarer, at det er et bevidst valgt, at rådgiverne skal prøve kræfter med en anden branche end landbruget. Her bliver de ikke fanget af forforståelse, og de oplever samtidig, at strategiværktøjerne kan bruges på tværs af brancher.

Ingen barrierer udenfor landbrugsbranchen
Thomas Holch Andersen fra LandboThy er en af kursisterne på uddannelsen, og han er enig i, at det er en fordel at træne sine rådgivningskompetencer på virksomheder udenfor landbruget.

– Selvom det er de samme værktøjer, jeg bruger, så oplever jeg tit barrierer i min daglige rådgivning, fordi der er ting, som jeg ikke vil spørge om, eller som jeg pakker for meget ind. Her er det spændende med en ny virksomhed, hvor barriererne er væk, og jeg kan spørge mere direkte, forklarer han.

Thomas Holch Andersen oplever, at det er lettere at bringe de teoretiske værktøjer i spil, når han ikke kender virksomheden eller branchen, fordi det her er mere naturligt at være nysgerrig og stille spørgsmål. Han bakkes op af kollegaen og medkursisten Per Kristensen fra Patriotisk Selskab. Han ser virksomhedsdøgnet som et eksempel på, at det ikke er noget problem at gå fra landbruget og ind i en anden branche, når man arbejder med strategi og forretningsudvikling.

Et sundt strategisk spark bagi
For Mobilhouse var deltagelsen ved virksomhedsdøgnet ligeledes en positiv oplevelse. Arbejdet med udlejning af pavilloner, skurvogne og beboelsesmoduler ligger langt fra landbruget, men virksomheden havde alligevel indvilliget i at stille forretningen til skue for de 18 rådgivere. Resultatet blev både vovede løsningsforslag, god sparring og et sundt strategisk spark bagi.

– Arbejdet med strategi og forretningsudvikling kan sagtens drukne i dagligdagens fokus på drift. Man kan let komme til at tænke ”det går nok”, fortæller Jane Skriver, CFO ved Mobilhouse.

Hun fremhæver, at blot det at fortælle om virksomheden kan give anledning til refleksion, ligesom virksomhedsdøgnet bringer mange nye ideer, motivation og inspiration til at fortsætte udviklingen med sig. Desuden har Jane Skriver som ny i virksomheden fået et rygstød i forhold til nogle af de ideer, hun er kommet med, ligesom hun blev bekræftet i, at Mobilhouse er på rette vej.

Fra analyse til forandring
Rådgivning indenfor strategi og forretningsudvikling er efterspurgt i landbrugsbranchen. Jette Nissen forklarer, at landmændene efterspørger virksomhedsrådgiverne, fordi de kan tilbyde nye perspektiver og se udviklingsmulighederne i virksomheden. Hun bakkes op af Per Kristensen fra Patriotisk Selskab, der ser et kæmpe spring fra den nuværende rådgivning og til virksomhedsrådgivernes fremtidige arbejde.

– Jeg er en god analytiker, men uddannelsen lærer os at gå fra analyse til forandring, fortæller han og suppleres af kollegaen Thomas Holch Andersen fra LandboThy, der mener, at det sidste skridt mod forandringen mangler i den nuværende rådgivning.

– Vi skal turde gå tættere på, forklarer han og opfordrer flere, også faglige konsulenter, til at tage uddannelsen i Strategi og Forretningsudvikling, fordi den giver en bedre forståelse af arbejdet, hvilket kan styrke samarbejdet mellem fag- og økonomikonsulenterne.