14
Nov
Gode resultater kræver trivsel og arbejdsglæde

Interesse for medarbejderne, gode relationer og mest fokus på det positive. Det er ifølge foredragsholder René Oehlenschlæger, O2, nogle af de parametre, der ligger til grund for trivsel og gode resultater på arbejdspladsen. Det vil han uddybe i et indlæg til vores Økonomikonference den 6. december.

Som ejerleder er det afgørende, at du arbejder for en god trivsel på arbejdspladsen, både hos medarbejderne og dig selv. Det er nemlig, ifølge foredragsholder René Oehlenschlæger fra O2, udgangspunktet for en højere effektivitet, bedre samarbejdsevne, færre sygedage – og dermed bedre resultater:

”Mange virksomheder har behov for at få mere fokus på det, der virker, fremfor det, der ikke virker. Det forbedrer både humør, engagement, forandringsparathed, relationer og resultater. Ikke desto mindre afholdes eksempelvis de fleste møder ofte med henblik på at løse problemer. Helt basalt kan man derfor prøve at starte alle møder med en positiv historie om noget i virksomheden, der er gået godt siden sidst, man mødtes. På den måde begynder mødet med et fokus på, hvad man er god til og måske skulle gøre mere af”, forklarer René Oehlenschlæger.

På spørgsmålet om, hvordan man opnår glade medarbejdere, der skaber gode resultater, svarer han:

”Det er vigtigt, at man har og vedvarende arbejder på at have en god relation til sine medarbejdere. Det indebærer bl.a., at man interesserer sig for dem, hvilke opgaver de godt kan lide at lave osv. Når en medarbejder fortæller en god nyhed – fx at han har løst en opgave et kvarter hurtigere, end han plejer – hvordan reagerer du så? Siger du, at det er fint og fortsætter derefter det, du havde gang i? Fortæller du en historie om, hvor hurtigt du selv engang har løst opgaven? Eller udnytter du muligheden til at rose medarbejderen og nysgerrigt spørge ham, hvordan det kan være, at han løste opgaven så hurtigt, og om han har nogle forslag til, hvordan opgaven fremover kan løses? Sidstnævnte er klart det, der virker mest motiverende på medarbejderen. De fleste medarbejdere kan godt lide at blive lyttet til og inddraget, og det er derfor også vigtigt, at du husker at gøre dette. Mange ejerledere falder i den fælde, at de har svært ved at inddrage medarbejderne i virksomhedens beslutninger og afgive ansvar. Men man kan og skal ikke altid være med til det hele – man skal have tillid til, at de medarbejdere, man har valgt at ansætte, godt kan løse de opgaver, man har ansat dem til. Ellers skal de jo ikke være der!”

Vores økonomikonference 2017
Vores økonomikonference finder i år sted den 6. december fra kl. 9-16. Temaet er ”Det handler ’bare’ om at tjene penge”.

Programmet kommer omkring emner som ledelse, jordbrugets økonomiske situation, produktionen i vores nabolande og i de toneangivende eksportlande, muligheder og udviklingsveje i forhold til produktionen og nye vilkår for ejer- og generationsskifter.

LÆS MERE OM ØKONOMIKONFERENCEN 2017 HER