08
Maj
Vi skal blive bedre til at fortælle de gode historier

En af landbrugets største udfordringer er den manglende tillid mellem producent og forbruger. Det er vigtigt, at landbruget benytter sig af mulighederne for at vise forbrugeren kvaliteterne ved dansk landbrug – og sætter dagsordenen, når det kommer til at løse de udfordringer, landbruget nu engang har. Det var noget af det, der blev diskuteret til et møde arrangeret af Tænketanken Frej og Patriotisk Selskab mellem vores medlemmer og Ida Auken og Søren Gade.

Der er et stort potentiale for at forbedre tilliden mellem landbruget og forbrugeren.

Det stod klart til et møde arrangeret i samarbejde mellem Tænketanken Frej og Patriotisk Selskab, hvor vores medlemmer, Ida Auken og Søren Gade var samlet på vores adresse i Odense for i fællesskab at finde ambitiøse, realistiske og langtidsholdbare løsninger på erhvervets udfordringer inden for bæredygtig produktion af fødevarer. Og debatten kom hurtigt til at gå på, hvad landbruget selv kan gøre for at nærme sig forbrugeren. Der var til arrangementet bred enighed om, at det går begge veje – men at landbruget selv må sætte dagsordenen og gribe mulighederne for at vise forbrugeren de mange kvaliteter ved den danske produktion.

Her har den enkelte landmand et ansvar, påpegede flere af deltagerne. Landmændene skal personliggøre landbruget. Vi skal blive bedre til at gå i dialog med forbrugeren og fortælle de gode historier i stedet for at gå ind i en ”skyttegravskrig”.

”Der er ikke noget, der hedder bonderøve og speltmødre. At vi bruger disse udtryk er med til at optrappe en konflikt, og det skal vi ikke. I stedet bør vi som land står sammen og finde en fælles retning for dansk fødevareproduktion”, sagde Ida Auken og understregede, at vi ikke kommer udenom reguleringen af landbruget – men at landbruget med fordel selv kan byde ind med løsningerne på, hvordan vi når de politiske mål, fx om nul CO2-udledning i 2050.

Fakta vs. følelser
En af deltagerne på mødet fortalte bl.a., at han overvejer at starte en blog for på den måde at komme i dialog med forbrugere og være med til at fortælle en positiv historie om landbruget. En anden nævnte præcisionsjordbrug, og hvordan det viser, at vi som erhverv kerer os om miljøet – der er mange gode historier heri.

Også måden, landbruget kommunikerer med omverdenen på, var på dagsordenen. Det blev påpeget, at landbruget har en tendens til at argumentere med fakta – men at for forbrugeren handler det mere om følelser. Det betyder, at når forbrugeren eksempelvis sætter spørgsmålstegn ved dyrevelfærd, så nærmer man sig ikke forbrugeren ved at argumentere med, at vi overholder lovgivningen, og at dyrene har det godt – for forbrugeren handler det nemlig om, hvorvidt ”godt” er ”godt nok”, og det beror på en individuel og følelsesmæssig vurdering. Desuden kan ”godt” altid blive bedre, og det er forbrugerens tilgang til landbruget.

“Det kan godt være, at vi i landbruget kan blive enige om, at en historie er god – men omverdenen skal også synes det”, erkendte en af deltagerne på mødet.

Husk fortællingerne om, hvordan udfordringerne skal løses
Alle erhverv har udfordringer – og landbruget må ikke glemme at fortælle historierne om, hvordan erhvervet har tænkt sig at blive endnu bedre og løse de udfordringer, der nu engang er. Derfor blev deltagerne til mødet præsenteret for fire udfordringer, som de i grupper skulle finde løsningsforslag på.

Der kom bl.a. en række forslag frem på, hvordan udledningen af drivhusgasser kan mindskes – nogle af dem var ændring af staldsystemer og avlsmønstre, optimering af fodring, kvoteordninger og dyrkning af energipil. Derudover blev der diskuteret løsningsforslag på at gøre miljøtiltag attraktive, at skabe tillid mellem producent og forbruger og at forbedre biodiversiteten gennem flere habitater.

Mødet var ét af tre møder på en dag, hvor Tænketanken Frej, Ida Auken og Søren Gade var på turné til tre landboforeninger i landet – Patriotisk Selskab som den eneste forening på Fyn. Til møderne samlede Tænketanken Frej input til et større projekt, der skal ende ud i et dokument med løsningsforslag på landbrugets største udfordringer til politikere m.v.

”Årsagen, til at vi hos Patriotisk Selskab har valgt at bakke op om Tænketanken Frejs projekt, er, at det er helt afgørende, at landbruget selv tager teten og skaber løsningerne på egne udfordringer. I sig selv kan dette initiativ fra landbrugets side være med til at forbedre tilliden mellem erhvervet og forbrugeren. Derudover sikrer det, at løsningerne bliver realistiske og langtidsholdbare. Vi ser frem til at se de løsningsforslag, Tænketanken Frej ender ud med, og håber, at de vil få en positiv indflydelse på dansk politik”, afslutter Hans Boesen, formand for vores Planteavlsudvalg.