30
Aug
De dygtigste ledere giver medarbejderne ansvar

Der er god økonomi i at holde på sine medarbejdere. Det gør du ved at skabe en attraktiv arbejdsplads, hvor du udfordrer medarbejderne og tildeler dem nye ansvarsområder hen ad vejen, fremhæver virksomhedsrådgiver Carsten Hansen og økonomimedarbejder Nicolai Skjoldemose Johansen. Hos Patriotisk Selskab tilbyder vi nu ledelsesrådgivning baseret på en sammenligning med ejerlederne i en række økonomisk stærke virksomheder blandt vores medlemmer. Det kan fx være rådgivning om medarbejderfastholdelse, hvis det er en udfordring i din virksomhed.

Hvordan kan det være, at nogen landbrugsvirksomheder har nemt ved at holde på medarbejderne og skaffe nye medarbejdere, når der er behov for det, selvom erhvervet ellers generelt er i underskud på kvalificeret arbejdskraft?

Vi mener at kende svaret. En undersøgelse fra 2018 foretaget blandt udvalgte medlemmer hos Patriotisk Selskab viser, at der – naturligt nok – er et sammenfald mellem de virksomheder, der er økonomisk stærke, og de virksomheder, der formår at fastholde gode medarbejdere.

Undersøgelsen svarer også på, hvad de stærkeste virksomheder gør rigtigt, både når det kommer til medarbejderfastholdelse og til ledelse i det hele taget. Den viden vil vi nu bruge til at hjælpe flere virksomheder den rigtige vej:

Vi tilbyder virksomheder et interview foretaget ud fra nøjagtig de samme principper som de interviews, vi har lavet med virksomhederne i vores undersøgelse. Herefter sammenligner vi virksomhedens svar i interviewet med resultaterne fra vores undersøgelse, så man i virksomheden kan se, hvor man ligger i forhold til ’de dygtigste’ og hvorfor. Det bliver hermed også synligt, hvad virksomhedens centrale udfordringer er, og hvad man som leder konkret kan gøre for at løse dem”, siger virksomhedsrådgiver Carsten Hansen.

LÆS MERE HER

Fokusér rigtigt
Noget af det, der går igen hos virksomhederne i vores undersøgelse, er, at de dygtige leder formår at fokusere rigtigt:

”De dygtige ledere fokuserer på det, der skaber værdi – altså det, der giver kroner og øre i kassen. Ét af de fokusområder, lederne i undersøgelsen har, er at skabe en god og attraktiv arbejdsplads for medarbejderne. Det kan godt betale sig, fordi medarbejderne bliver længere i jobbet, så man slipper for at skulle bruge tid og penge på rekruttering hele tiden – og når man endelig skal rekruttere, er det nemmere, fordi arbejdspladsen har et godt ry. Samtidig får man motiverede medarbejderne, som bliver dygtigere og dygtigere, jo længere de arbejder i virksomheden, og som kan skabe gode resultater”, fortæller økonomimedarbejder Nicolai Skjoldemose Johansen og uddyber:

”At skabe en attraktiv arbejdsplads handler bl.a. om at udfordre medarbejderne fagligt og personligt. I vores undersøgelse udtalte medarbejderne i virksomhederne bl.a., at deres job har ændret sig meget, siden de startede, og at de udvikler sig hele tiden. Lederne har været gode til at bygge nye opgaver ovenpå deres ansvarsområder og om nødvendigt tage andre opgaver ud”.

Nicolai Skjoldemose Johansen afslutter:

”Har man fx en medarbejder med et udelukkende praktisk job, kan det være, han er interesseret i at få et mere administrativt ansvar ved at stå for e-kontroller eller markplaner. Hvor man måske selv synes, at det er en træls opgave, kan det være, at medarbejderen synes, det er en god afveksling i jobbet og en spændende udfordring. Man skal selvfølgelig bygge opgaver ovenpå, som giver mening for den enkelte medarbejder – vi er ikke alle ens. Men én ting er sikkert: Vi har alle brug for at blive udfordret, og i længden er der ikke nogen, der gider arbejde et sted, hvor de keder sig!”