25
Jan
Har du taget den lovpligtige arbejdsmiljøuddannelse?

Så snart du har medarbejdere ansat, skal du have et samarbejde om arbejdsmiljøet i virksomheden. Har du mere end 9 ansatte, er der ekstra krav til organiseringen, og det kræves, at du har en såkaldt ”Arbejdsmiljøorganisation” (AMO).

Formålet med en AMO er kort fortalt, at arbejdsmiljøet kommer på dagsordenen i din virksomhed og er noget, som både du og dine medarbejdere engagerer jer i.

Læs mere om kravene til AMO’en i virksomheder med 10-34 ansatte.

Læs mere om kravene til AMO’en i virksomheder med mindst 35 ansatte.

Har du under 10 ansatte, er der stadig krav om en løbende, direkte kontakt og dialog mellem dig og dine ansatte. Læs mere her.

Arbejdsmiljøuddannelse hos SEGES målrettet landbruget
Som en del af AMO’en er det et krav, at alle medlemmer af AMO’en – dvs. alle medarbejdere, der er involveret i AMO’en, både arbejdsleder(e) og arbejdsmiljørepræsentant(er) – har en arbejdsmiljøuddannelse. Uddannelser gennemført før 1. april 1991 er forældede og skal opdateres.

Uddannelsen skal have en varighed af tre dage, og den skal gennemføres inden for tre måneder, efter medarbejderen er blevet valgt som arbejdsmiljørepræsentant eller arbejdsleder. Herefter skal arbejdsgiveren desuden tilbyde yderligere uddannelse til arbejdsmiljørepræsentanter og arbejdsledere.

SEGES tilbyder en arbejdsmiljøuddannelse målrettet landbruget. Læs mere her.

Næste gang kurset afholdes er den 21. og 22. februar + 6. marts.

Godt arbejdsmiljø handler ikke kun om at overholde lovgivning
Vi kan kun anbefale, at du prioriterer arbejdsmiljøet i din virksomhed – ikke kun fordi det er et lovkrav, men også fordi det gør din virksomhed attraktiv både for nuværende og kommende medarbejdere.

Hvis du har spørgsmål til lovgivningen eller brug for hjælp til at forbedre arbejdsmiljøet, er du velkommen til at kontakte juridisk seniorkonsulent Bodil Just eller lønrådgiver Tina Christiansen.