Er du klar til det nye lovkrav om digital bogføring? Fra den 1. januar 2025 skal alle selskabers bilag være digitale.
Af seniorkonsulent Rikke Bang-Jensen
Den nye bogføringslov stiller krav om, at alle virksomheder skal anvende et digitalt bogføringssystem fremadrettet. Det betyder, at bl.a. aktie- og anpartsselskaber skal overgå til digital bogføring pr. 1. januar 2025, hvis de har kalenderregnskabsår og offentliggør deres årsrapport på cvr.dk.
For enkeltmandsvirksomheder er fristen for digital bogføring foreløbigt sat til 2026.
Helt små enkeltmandsvirksomheder med en omsætning under 300.000 kr. slipper dog for kravet om digital bogføring og kan vælge at gemme bilagene i et ringbind som hidtil.
Krav til bogføringssystemet
Erhvervsstyrelsen har en liste med registrerede bogføringssystemer. Herpå finder vi bl.a. InterCount/Ø90 og e-conomic. Her er det udbyderne, der sikrer, at bogføringssystemet lever op til de gældende lovkrav. Det er imidlertid stadig dit ansvar, at transaktioner og bilag bliver indført i systemet eller sendt til din økonomirådgiver.
Hvis du selv bogfører uden et af de registrerede systemer, skal du selv sikre, at din bogføring lever op til de nye lovkrav.
Derudover skal du fortsat udarbejde og opbevare en opdateret beskrivelse af virksomhedens bogføringsprocedure.
Digitalisér din bogføring allerede nu
Hos Patriotisk Selskab anbefaler vi, at også ejerne af enkeltmandsvirksomheder går i gang med digital bogføring og får gjort bilag digitale allerede nu, før lovkravet træder i kraft. Der er ingen grund til at vente, men derimod flere fordele ved at få din bogføring gjort digital.
Bilagene bliver lettilgængelige, og det vil typisk blive nemmere at finde et bilag frem, når der kan søges digitalt iblandt dem. Derudover er det nemmere at opbevare bilag digitalt og dermed opfylde bogføringslovens krav om at bilagene opbevares i minimum fem år.