Når du får en ny, udenlandsk medarbejder, er det din pligt som arbejdsgiver at sørge for, at han/hun bliver testet for corona efter indrejse i landet.
Det er der for nylig blevet vedtaget en lov om.
Der skal være tale om en såkaldt PCR-test, og kravet om test gælder ikke, hvis medarbejderen har bopæl i Danmark. Reglerne om tidspunktet for, hvornår COVID-19 testen skal foretages efter indrejse i Danmark, vil blive fastsat senere.
Foreløbig løber loven indtil den 1. juli 2021.
Krav om skriftlig test-plan
Hvis Arbejdstilsynet kommer på besøg, skal du kunne bevise, at medarbejderen er blevet coronatestet – ellers risikerer du en bøde.
Du skal derfor lave en skriftlig plan for test af dine udenlandske medarbejdere. Planen skal bl.a. indeholde oplysninger om, hvordan du informerer medarbejderne om coronatesten, samt en oversigt over medarbejderne, hvor de er indrejst fra, hvornår de er blevet testet m.v.
Spørgsmål
Hvis du har spørgsmål, er du velkommen til at kontakte juridisk seniorkonsulent Bodil Just.