Nyheder

18. marts 2021

Medarbejderboligen skal være ”coronavenlig”

Deles flere af dine medarbejdere om en bolig, som du har stillet til rådighed for dem? Så er det dit ansvar som arbejdsgiver at sikre forebyggelse af smitte med coronavirus medarbejderne imellem, når der indkvarteres medarbejdere i boligen.

Det vil sige, at boligen skal leve op til en række krav, for at du må indkvartere medarbejdere.

Loven gælder, så snart der bor to eller flere medarbejdere i boligen – dog ikke, hvis medarbejderne er i familie med hinanden.

Husk skriftlig plan for boligforhold ved indkvartering af nye
Du skal desuden udarbejde en skriftlig plan for boligforholdene ved indkvartering af medarbejdere, som du kan vise til Arbejdstilsynet, hvis de kommer på besøg.

Planen skal som minimum indeholde dine egne kontaktoplysninger, boligens adresse, boligens størrelse, antal beboere i boligen samt en beskrivelse af, hvordan smittespredning forebygges – herunder om boligen lever op til de krav, som Arbejdstilsynet stiller til medarbejderboliger i øjeblikket, og hvordan du har instrueret de ansatte i hygiejne og hyppig rengøring.

Arbejdstilsynet har lavet en skabelon til planen, som du kan bruge – se den her.

Hvis du ikke opfylder kravene, risikerer du et strakspåbud, og sagen vil blive indberettet til kommunen.

Disse krav skal medarbejderboligen opfylde
Medarbejderboligen skal leve op til følgende:

  • Der skal være toilet- og badefaciliteter samt spise- og køkkenfaciliteter.
  • Det skal være muligt for beboerne at holde mindst 1 meters afstand til hinanden på alle tidspunkter.
  • Boligen skal være indrettet således, at hver beboer har mindst 4 m2 til rådighed ved ophold sammen i fælles beboelses- og opholdsrum.
  • Der skal være synlig skiltning om det maksimale antal personer pr. rum, synlig oversigt med instruks i rengøring og hygiejneregler og stregmarkeringer til afstand.
  • Beboerne skal have adgang til håndvask med sæbe og adgang til håndsprit, særligt i fælles beboelses- og opholdsrum.
  • Boligens indretning skal sikre gode hygiejniske forhold med mulighed for hyppig, effektiv rengøring samt personlig hygiejne.
  • Der skal være mulighed for egen opbevaring af personlige ejendele.
  • Beboerne skal hver især have egen seng.

 

Spørgsmål
Hvis du har spørgsmål, er du velkommen til at kontakte juridisk seniorkonsulent Bodil Just.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Læs privatlivspolitikken her.
Accept af privatlivspolitikken*

Patriotisk Selskab f.m.b.a
Ørbækvej 276
5220 Odense SØ

Tlf. +45 6315 5400
E-mail: patriotisk@patriotisk.dk

Kontoret er åbent:
Mandag-torsdag kl. 8.00-16.00
Fredag kl. 8.00-15.30

CVR: 61676228

Bliv medlem af Patriotisk Selskab, og få kvalificeret og fagligt skarp rådgivning, der kan rykke din forretning og bundlinje.

Accept af privatlivspolitikken*

© 2023 Patriotisk Selskab f. m. b. a.

PATRIOTISK SELSKAB F.M.B.A
Ørbækvej 276
5220 Odense SØ

Tlf.: +45 6315 5400
E-mail: patriotisk@patriotisk.dk

Kontoret er åbent:
Mandag-torsdag kl. 8.00-16.00
Fredag kl. 8.00-15.30

CVR: 61676228